Verovali ili ne, koncept tehnologije u Montesori okruženjima je prilično kontroverzan. S jedne strane, želimo da naša deca budu spremna za sve što nam predstoji u ovom digitalnom dobu. S druge strane, istraživanje nas navodi da utvrdimo šta je najbolje za zdravlje i učenje male dece a u vezi sa upotrebom uređaja.
U montesori metodici prva razmatranja su razvojna faza deteta. Kada se jednom razmotri do čega nas vode naše osnovne vrednosti, važno je da pogledamo kako je ovo u skladu sa trenutnim nalazima istraživanja.
Poslednja stvar koju treba prepoznati je kako nastavnici mogu da koriste tehnologiju da bi doprineli daljem učenju svojih učenika. Upotreba tehnologije od strane nastavnika može poprimiti mnoge oblike, a postoji mnogo opcija za istraživanje!
Deca i uređaji: šta nam govore trenutna istraživanja
Tehnologija, ekrani, uređaji, mediji: odrasli su veoma zainteresovani za to kako te stvari utiču na našu decu. Istraživanja se razvijaju, a naša nepredvidiva budućnost otežava saznanje šta je najbolje. Međutim, postoji nekoliko nedavnih studija koje su vredne pažnje.
Upotreba tehnologije pre spavanja negativno utiče na decu
Studija iz 2017. od 234 dece uzrasta 8-17 godina utvrdila je da korišćenje tehnologije pre spavanja značajno utiče na kvalitet i kvantitet sna i povišen indeks telesne mase.
Ograničenje vremena provedenog pre ekranom
Još jedna studija iz 2017 u okviru koje je anketirano skoro 20.000 porodica sa decom uzrasta od 2-5 godina, nije pronašla negativnu korelaciju između korišćenja tehnologije, vremena ispred ekrana i blagostanja dece. Ono što su istraživači otkrili da je važnije jesu pravila koja su porodice postavile i da li su roditelji zajedno sa svojom decom učestvovali u medijima.
Utical na razvoj vokabulara
Vreme pred ekranom može uticati na razvoj rečnika kod dece. Studija iz 2016 sa 131 detetom uzrasta od 6 i 3 godine utvrdilo je da će vreme provedeno u čitanju deci verovatno povećati njihov vokabular. Vreme provedeno na medija se ne utiče na taj proces.
Zavisnost od tehnologije
Zavisnost od tehnologije je stvarna, ali ima manje veze sa vremenom koje vaše dete provodi koristeći uređaje, a više o tome kako ih koristi. Upitnik je popunila 291 majka dece od 4-11 godina na osnovu kliničkih kriterijuma za poremećaj internet igara. Određena ponašanja mogu navesti roditelje da smatraju da njihovo dete može imati problem, uključujući mešanje u svakodnevne aktivnosti, negativan uticaj na društvene interakcije i oslanjanje na ekrane da bi se osećali srećno.
Razmatranja za stariju decu
Slažemo se da je držanje digitalnih tehnologija van Montesori radionica za osnovnu obuku verovatno najbolji način delovanja. Ali šta je sa starijim učenicima? Mnogi nastavnici su počeli da razmišljaju o uređajima kao o pomoćnom materijalu. Ako se zadatak može obaviti bez tehnologije, trebalo bi da bude tako obavljen. Ipak, postoje prilike kada bi upotreba tehnologije bila prikladna za stariju decu.
Greg MacDonald, direktor osnovne obuke AMI na Montesori institutu u San Dijegu, napisao je članak pod naslovom Tehnologija u Montesori učionici: prednosti, opasnosti i priprema za život. U svom članku, on tvrdi da čak i posedovanje makaza (varijacija jednostavne mašine, pa stoga potpada pod definiciju tehnologije) predstavlja alat koji može biti od koristi ili opasnosti.
Postoje beskrajni načini na koje dete može da koristi makaze za rezanje papira u učionici, ali pošto su oštre, uvek postoji mogućnost fizičke povrede. Odlučili smo da su prednosti veće od opasnosti i izričito učimo malu decu kako da bezbedno koriste i transportuju makaze.
MacDonald tvrdi da računare treba posmatrati slično: kao alate koji u velikoj meri koriste deci u učenju. Naravno, postoje potencijalni negativni efekti, ali koristi su daleko veće uz odgovarajuća uputstva i praćenje.
Montesorijanci imaju tendenciju da prvo razmotre razvoj deteta, a zatim odlučuju da li se određeni zadatak može izvršiti u fizičkom/čulnom svetu. Ako je dete dovoljno staro, i ako se cilj može postići samo korišćenjem tehnologije, moramo pomoći detetu da nauči kako da je koristi odgovorno.
Ovaj pristup dovodi do smanjenja vremena ispred ekrana u poređenju sa konvencionalnim školskim postavkama.
Naši učenici viših razreda osnovne škole (9-12) u velikoj meri koriste iPad za svoj rad na dizajnu i digitalnoj proizvodnji. Ovo veoma pažljivo procenjujemo, ali kao pravilo, iPad predstavljamo u kreativne svrhe.
Tehnika kao pomoćni smeštaj
Svi znamo da je svako dete individua. Napredak tehnologije olakšava deci sa izuzetnim potrebama da učestvuju u redovnim učionicama.
- Dete sa disgrafijom može da se bori sa fizičkom mehanikom pisanja. Softver za prepoznavanje govora može im pomoći da se izraze.
- E-knjige slabijim čitaocima mogu dati meru nezavisnosti. Određeni resursi (npr https://www.readinga-z.com/) čitatju knjigu učeniku naglas uz isticanje teksta.
- Starija deca koja još uvek razvijaju veštine izvršnog funkcionisanja mogu da koriste digitalne rasporede kako bi im pomogla da prate zadatke. Ovim rasporedima mogu pristupiti i menjati ih učenik, nastavnik, a u nekim slučajevima i roditelji.
Nevidljiva tehnologija
Tradicionalno, Montesori vaspitači posmatraju decu i beleže ta zapažanja u svesku. Jedna grupa inovativnih škola eksperimentiše sa alatima koji mogu pomoći u praćenju rada učenika i efikasnijem prikupljanju podataka, a da pritom ostanu skoro nevidljivi.
Wildflower Montessori, koji je počeo u Kembridžu, Masačusets, je testiranje sistema senzora. Deca nose posebne papuče sa jednim parom senzora, dok svaki materijal u učionici sadrži skriveni senzor. Sistem može da meri koje dete koristi koji materijal i koliko dugo.
Alati za edukatore
Sećate se kako smo spomenuli da Montesori učitelji beleže svoja zapažanja u sveske? Iako je to i dalje preferirani metod za većinu, mnoge škole se odlučuju da koriste digitalne sisteme za vođenje evidencije.
Posebne platforme zasnovane na pretplati omogućavaju nastavnicima da se prijave i digitalno zabeleže svoja zapažanja. Ovo im pomaže da analiziraju podatke, dele i izveštavaju sa roditeljima i pomaže im da planiraju buduće lekcije.
Razmatranja jer su tehnologije u Montesori okruženjima višestruke. Najbolji put napred je da obratite pažnju na aktuelna istraživanja, a da pritom čvrsto razumete naše proverene obrazovne metode.